Som Administratör i systemet kan du skicka ut ett välkomstmail till övriga användare där de har möjlighet att själva välja ett lösenord som de loggar in med tillsammans med sin e-postadress.
När en användare skapas måste alltid en e-postadress därför anges (lägger du upp en ny e-postadress till användaren, vänta 24 timmar innan du skickar välkomstmeddelandet för att den säkert ska ha hunnit börja fungera). Anger du personnummer inne på användaren, kan den också logga in med BankID.
Länken är aktiv i 24 timmar, efter det måste man klicka på Glömt lösenord vid inloggningen för att få en ny länk.
Skicka välkomstmail vid skapandet av användaren
När du lägger upp en ny användare i systemet och sparar den, så kommer du att få frågan om du vill skicka ut ett välkomstmail. Välj Ja eller Nej (du kan också skicka det senare).
Skicka välkomstmail i efterhand eller till flera användare samtidigt
Till användare som redan finns upplagda i systemet, kan du skicka ett välkomstmail från användarlistan: Inställningar (Kugghjulet) > Generellt > Licenser och användare
Markera den eller de användare du vill skicka ett välkomstmail till i bockrutan och tryck på "Skicka välkomstmail".
Har användaren tidigare redan fått ett välkomstmail kan du inte skicka ut ett nytt denna väg, se nedan:
Skicka ut ett nytt välkomstmail
Om du behöver skicka ut ett nytt välkomstmail till en användare som redan har fått det, för att länken till exempel hunnit löpa ut, kan du göra det inne från användaren:
Inställningar (Kugghjulet) > Generellt > Licenser och användare > Välj aktuell användare, längst nere till höger kan du välja att skicka ut ett välkomstmail på nytt.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.