Under Inställningar (Kugghjulet)> Projekt finns ett antal inställningar du kan göra som påverkar dina projekt. Klicka på rubrikerna nedan för att läsa mer om dessa.
Statuskoder +
Som standard finns två systemstatusar, dessa är Pågående och Avslutad.
Om du vill skapa fler så går du till inställningar (kugghjulet uppe till höger) välj sedan projekt > statuskoder.
För att skapa en ny så klickar du på den gröna knappen lägg till projektstatus uppe till höger.
Ge statusen och ange vilken sorteringsordning som den ska ha.
För att ta bort en statuskod går du till Administrera > Projekt > Statuskoder, klicka där på redigera knappen ute till höger på den status du vill ta bort, välj sedan på knappen ta bort nere till vänster.
Systemstatusar kan inte tas bort, du kan byta namn på de. Systemstatusen Avslutad kommer alltid betyda att ett projekt är avslutad oavsett vad man döper statusen till.
Projektkategorier +
Projektkategori fungerar som en filtreringsmöjlighet på projekten.
Du kan använda den för att enklare hitta bland era projekt som berör samma typ av arbete.
Projektkategori finns också med som urval i rapporterna Tid projekt.
Skapa projektkategorier
Gå till inställningar (kugghjulet) där väljer du Projekt> Projektkategorier så kan du till höger trycka på "lägg till projektkategori".
Du får då upp en ny sida där du kan skriva in namn på projektkategorin samt välja vilken färg kategorin ska ha.
Visa kundnamn som prefix +
Denna inställningen visar kundnamnet i projektnamnet, kundnamnet kommer att visas efter namnet du skrivit in i projektet.
Detta visas endast i Blikk och visas inte på kundens fakturaunderlag.
Men gör det enklare att se vilken kund som projektet tillhör.
Denna inställning aktiverar du via Administrera(kugghjulet)> Projekt> Inställningar
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.