I Blikk börjar alla värden på 0 från det att man skapar sitt konto.
Historisk tid, kostnader och intäkter är inte möjliga att importera.
Det kan i vissa fall finnas historik som man vill ha med sig in i Blikk, om man börjar mitt i en månad eller vill ha med sig historik på pågående arbeten.
Denna artikel förklarar hur du för in ingående värde i form av tid. Om du vill föra in ingående balans i form av intäkter och kostnader kan du läsa mer här.
Hur tiden då ska registreras in beror på vad man vill kunna göra med den historiska tiden.
Är det endast för användarnas tidbank?
Då kan du lägga in den ingående balansen, direkt på användaren under Inställningar > Licenser & Användare, genom att välja att hantera tidbanken.
Registrera in tider på andras användare
Nedanstående exempel är när tiden behöver läggas in på en eller flera användare och en eller flera projekt. För att rapportera in tiden för någon annan går du till Tid & Kvitton > Veckoregistering eller Dagsregistrering och uppe till höger väljer du vem du ska rapportera för. Din egen tidrapportering kommer alltid att vara förvald, när du sedan valt användare så är det på den användaren som tidrapporten skapas.
När du lägger in arbetad tid på användarna så kan detta påverka användarens tidbank. Kontrollera därför användarnas tidbank innan du börjar lägga in tider och stäm sedan av den så att den stämmer när alla tider är inlagda
Ska tiden kunna faktureras i efterhand?
Då behöver tiden rapporteras som fakturerbar, om du inte vill följa upp den historiska tiden per dag och den inte ska generera något löneunderlag. Välj vilken dag du ska lägga in tiden på, sedan kan du ange 0 i arbetade timmar och ange antalet fakturerbara timmar som ska faktureras.
Beroende på hur detaljerat fakturaunderlaget ska vara i avseende på datum, så kan du antingen samla all rapportörens tid mot ett projekt i en registrering eller så delar du upp det på flera.
Viktigt att tänka på är att prissättningen på projektet samt schablonkostnaden på användaren bör finnas upplagd innan tiden rapporteras för att priset och kostnaden ska se rätt ut..
Exempel på hur det ser ut om man lägger in det som en klumpsumma:
Om det är viktigt att det framgår exakt vilken dag och hur många timmar per dag som tiden är gjord behöver det skapas upp tidrapporter för respektive dag, men med arbetade timmar 0.
Ska tiden stå som fakturerad sedan tidigare?
Följ ovanstående instruktion, med rekommendation att lägga in tid på datum innan ni ska börja med Blikk, tex om ni ska börja med Blikk den 1/6 så lägger ni in de historiska tiderna som en klumpsumma per person den 31/5 (endast fakturerbara timmar, inga arbetade timmar). Attestera tiderna och gå sedan till faktureringen. Skapa ett fakturaunderlag där all historisk tid finns med, men skicka inte över fakturaunderlaget till ekonomisystemet (eftersom det redan fakturerats där).
Läs mer om hur du gör det här.
Genom att göra detta kommer både den historiska tiden samt den historiska intäkten synas på projektet.
Ska tiden leda till ett löneunderlag?
För att det ska gå att ta ut ett korrekt löneunderlag eller skapa en lönefil behöver då tiden rapporteras in person för person dag för dag, precis som med den ordinarie tidrapporteringen.
Ska uppföljningen stämma på datumnivå eller räcker det med månad?
Detta avgör om tiden kan rapporteras som en klumpsumma förslagsvis i slutet av en månad eller om varje dag behöver rapporteras enskilt.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.