Den nya faktureringsmodulen innebär en hel del förbättringar och nyheter som påverkar både arbetssätt och uppföljning. Denna artikel tar upp viktiga skillnader, som du som ska börja fakturera i den nya modulen behöver vara medveten om och åtgärda innan du börjar att fakturera.
Mer om hur faktureringsmodulens olika delar fungerar kan du läsa här: Fakturering (ny)
Viktiga inställningar att kontrollera innan du börjar
1. Ställ in dina faktureringsmallar
Tidigare sparades fakturalayouterna på kundnivå. Dessa kommer att försvinna och ersättas med inställningar från den fakturamall som är default i kontot. Det finns fyra färdiga mallar, men du kan själv anpassa dina mallar, lägga till fler eller ta bort samt ange vilken mall som ska vara standard. Du kan också ange en specifik mall på ett kundkort eller ett projekt.
För att få den fakturalayout du vill ha på dina fakturor, behöver du anpassa dina mallar. Så fungerar fakturamallar
2. Resultatenhet på projekt
Om du har satt en resultatenhet på projektet och vill att hela projektets intäkt ska tillfalla resultatenheten, behöver du kontrollera att du har rätt inställning för detta.
1. Gå in under Inställningar (kugghjulet)>Tid & Kvitton>Inställningar
2. Kontrollera att inställningen för resultatenhet är inställd på projekt
3. Ange momstyp på kundkortet
Som en del av den nya faktureringsmodulen har fältet Omvänd skattskyldighet ersatts med Momstyp på kundkortet.
Om du tidigare har angett att en kund har omvänd skattskyldighet måste du ange om kunden tillämpar SE omvänd skattskyldighet, EU omvänd skattskyldighet eller Export innan första faktureringstillfället.
Skillnader som påverkar arbetssättet
I den nya faktureringsmodulen har det tillkommit nya funktioner och möjligheter som påverkar arbetssättet med faktureringen
1. Underliggande rader
Under underliggande rader syns en sammanställning över allt som ingår i fakturaunderlaget. Det är här du kan:
- Skriva upp/ned tid
- Justera antal och pris
- Lägga till artikelrader
- Välja om rader ska faktureras, döljas eller undantas
- Ändringar som görs under underliggande rader återspeglas till projektet och rapporter
2. Finjusteringsläge
De sista justeringarna du gör. Här kan du:
- Lägga till textrader
- Ändra ordningen på artikelraderna
- Justera artikelnummer om det saknas
3. Utkast
Det är nu möjligt att spara ett fakturaunderlag som ett utkast. Det gör det möjligt att spara ändringar som har gjorts, för att antingen återkomma och färdigställa underlaget senare eller för en annan person att granska underlaget innan det skapas.
4. Bifoga kommentarslista och bilagor
Du kan nu välja att skicka med bilagor direkt med ditt fakturaunderlag till ekonomisystemet. Det finns också en färdig "kommentarslista" att bifoga som dagbok med din faktura.
5. Validering av ingående rader
Nu görs en validering av de fakturarader som ingår i fakturaunderlaget, redan när vi försöker skapa det. Det innebär att du får ett varningsmeddelande om något saknas och möjlighet att åtgärda det, istället för att det skapas upp som ett misslyckat underlag som måste återställas
6. Vem är det som fakturerar?
- Alla som tidigare har haft tillgång till faktureinggsmodulen kommer fortfarande att ha det som default. Men nu finns fler behörighetsinställningar att göra:
- Alla med Totallicens kan nu få möjlighet att fakturera alla projekt, oavsett roll på projektet
- De med tillgång till faktureringsmodulen, kan styras om de ska ha tillgång till att hantera fakturamallar och/eller leverantörsfakturor
- Tidigare såg man alla projekt som man hade möjlighet att fakturera under Att fakturera, oavsett om du stod som projektledare, kundansvarig eller ansvarig säljare. Nu finns möjlighet att filtrera på önskad roll
- Det har tillkommit ett fält för "Viktig information vid fakturering" på projektet, som kommer upp som information på fakturaunderlaget för att underlätta för den som ska fakturera
- Du kan själv styra fakturadatum på fakturaunderlaget och under inställningar ange om det ska sättas till den sista för vald period eller till dagens datum som default id fakturering
- För fastprisprojekt blir det nu möjligt att markera projekten som "Klara för fakturering", vilket gör det möjligt för den som ska fakturera att filtrera på vilka projektet som markerats som klara för fakturering
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.